Livslang og livsnær læring

Medbestemmelse i undervisningen

Generel viden og færdigheder er vigtige. Men vi ønsker at give eleverne langt højere grad af interessebaseret medbestemmelse i undervisningen. Alle skal ikke kunne det samme lige godt, når de går ud af skolen. Vi skal understøtte børnene i at blive (særligt) gode til det de brænder for. Lyst engagerer bedre end nødvendighed. Og lysten til at lære og oplevelsen af at have mestret og være blevet støttet i at mestre sine særlige faglige interesser, er den afgørende ingrediens i det unge menneskes videre vej gennem uddannelses og/eller arbejdsmarkedet efter grundskolen.

Meningsfuld skole

Skolen er en del af børnenes levede liv. Det, der foregår i skolen, skal hænge sammen med livet og den verden, som børnene møder udenfor skolen og resten af livet. Viden og færdigheder skal sættes i sammenhæng med autentiske problemstillinger, praktiske færdigheder og sanselig udforskning og skal formidles med engagement gennem levende fortællinger, som børnene kan relatere til og som gør dem nysgerrige og åbner dem mod verden.

Meningsfuldhed og medbestemmelse skaber motiverede elever, som oplever at blive taget seriøst af de voksne for det, som de selv kan bidrage med. Det giver blod på tanden og understøtter børnenes iboende nysgerrighed, energi og virketrang – det er på en gang verdensvendt og elevcentreret undervisning.

Lege læringen ind

Legen er barnets naturlige udviklingsaktivitet. Derfor er det et centralt element at lege læringen ind gennem tværfaglig, temabaseret undervisning, hvor børnene eksempelvis tager middelalderen på sig. De leger læringen ind, når de bliver til riddere, nonner og bønder og forener hænder, sanser, hoveder, fantasi og fakta gennem rollespil, mens de lærer om historie, jordbrug (biologi og geografi), matematik, dansk mv. Når børnene med hele deres væsen forsøger at sætte sig ind i et stofområde gennem projektbaseret læring, opnår de en dybere forståelse og en større chance for at fastholde de erhvervede kompetencer. Når vi giver eleverne noget at lave, som de selv oplever som meningsfuldt og udfordrende, så følger læringen helt af sig selv.

Kreativitet og fantasi

Kreativitet og fantasi skal ikke efterlades i fritiden men inviteres ind i og understøttes af skoledagen. En velstimuleret fantasi træner evnen til at være løsningsorienteret. Hvis noget i hverdagen ændrer sig, kan man se nye muligheder og forestille sig, at ting kan være anderledes. Nye idéer, nye måder at løse problemer på og konstruktive sociale egenskaber, er blandt frugterne af, at skoleformen tilskynder elevernes egne initiativer og inputs i undervisningen.

Rum, krop og sanser

Rum, krop og sanser skal bruges aktivt i læringen i samspil med omgivelserne. Vi lærer og erfarer gennem vores sanser og derfor skal vi tone op for kropslige læringsformer. En god vekselvirkning mellem inde og ude samt tavle og klassisk boglighed på den ene side, og kropslig læring og bevægelse på den anden side styrker både indlæring og trivsel. Der skal skabes indendørs rum, som understøtter undervisningen og børnenes trivsel. Bevidst rumindretning understøtter børn og voksne til at lytte til egne impulser; ro, vild leg, individuel fordybelse, fællesaktiviteter.

Bredt læringsbegreb

Vi betragter faglig læring i ordets bredeste forstand. Læring er både viden, forståelse, færdigheder, sammenhænge, anvendelse og kompetence til at handle. Læring sker hele tiden både i og udenfor skolen - når det er planlagt og (ofte i særdeleshed), når det ikke er. Som en integreret del af den problemløsende og projektbaserede læring tror vi på, at selve læringsprocessen, er vigtigere end prædefinerede mål om, hvad præcis det er, barnet skal forstå. Vi vil lære eleverne at lære ved at arbejde problemløsende, ved at de projektbaseret og tværfagligt går på opdagelse og får plads og tid til at lære.

Passende udfordringer

Børn lærer/udvikler sig med udgangspunkt i deres aktuelle udviklingsniveau (som ikke er defineret af deres biologiske alder) og skal derfor mødes med passende udfordringer. De lærer af være sammen med andre (voksne eller andre børn) som kan være rollemodeller, inspirere og ”bygge bro” til næste udviklingsniveau. Vores aldersintegrerede undervisning skaber de bedste betingelser for at møde eleverne, der hvor de er. Vi har mulighed for dynamisk holddannelse, hvor eleverne i kortere eller længere perioder kan inddeles efter mange andre parametre end alder - fx. interesser, læringsstil eller fagligt niveau.