Forside

Om Sorøfriskole

Historie

Sorø Friskole er et initiativ drevet af lokale forældre og fagpersoner, der deler drømmen om at starte en lille og helt særlig skole i Sorø.

Sorø Friskole var meget tæt på åbning i August 2024, men lange sagsbehandlingstider og manglende godkendelse af de lejede bygninger til skolebrug, afgjorde i sidste øjeblik, at skolen så sig nødsaget til at udskyde åbningen til 2025.

I skrivende stund arbejder et hold af både nye, friske og gamle, erfarne kræfter på at finde og få godkendt en ny lokation til skolens opstart i 2025.

Lokation og faciliteter

Skolens endelige lokation kendes endnu ikke. Der arbejdes på at finde en lokation i Sorø-området med den rigtige beliggenhed, der både kan opfylde ønsket om at være tæt på naturen og samtidig være praktisk tilgængelig for skolens kommende elever.

På sigt er det hensigten, at skolen skal have egen bus, der kan fragte elever mellem skolen og centrale samlingssteder i Sorø-området.

Elevtal og voksennormering

Det er målet at Sorø Friskole skal ende med at blive en lille skole med ca. 100 elever i alt, fordelt med ca. 10 elever på hver årgang (0.-9.klasse). Eleverne inddeles i alderintegrerede stamhold, der aldersmæssigt spænder over 3-4 årgange.

En god voksennormeringen har høj prioritet og vil blive 15-20 børn pr. voksen.

Allerede nu er over 60 elever skrevet op til start på skolen hen over de næste 3-4 år.

I august 2025 starter skolen op med de første elever (min. 14 elever). Lige nu tyder opskrivningerne på, at opstarten fortrinsvist bliver med elever på de yngste klassetrin.