Forside
Forside

Undervisning

Fagområder og undervisningsmål

Undervisningen på Sorø Friskole dækker de traditionelle fagområder:

Humanistiske fag (dansk, sprog- og kulturfagene)

Naturfag (matematik og naturfagene)

Praktiske/musiske fag

Alle elever har mulighed for at tage Folkeskolens Afgangsprøver efter 9. klasse. Se mere under fanen "Lektier, prøver og karakterer".

Der undervises tværfagligt gennem projektbaserede forløb. I de enkelte projektforløb kan det således godt være et enkelt eller flere specifikke fag, der er i fokus i en længere periode. Hen over skoleåret og det samlede skoleforløb vil fagene dog være repræsenteret i et omfang, der svarer til den traditionelle timefordeling i folkeskolen.

Undervisningen tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets Fælles Mål for grundskolens fag.

Undervisningens organisering

Skoleåret bliver inddelt i kortere eller længere projektperioder, hvor der arbejdes med et sammenhængende projekt.

Skoledagens struktur bygges op om et grundlæggende "skelet" med fælles morgensamling og fælles frokostpause. Formiddag og eftermiddag er der sammenhængende "Projekt-tid" med værksteder eller fælles aktiviteter.

Værkstedsstrukturen muliggør en fleksibel undervisning med rum for børnenes medbestemmelse, hvor alle ikke behøver at lave det samme, på samme tid og i lige lang tid. De voksne skaber naturligvis de grundlæggende rammer - fx at alle værksteder skal besøges min. en gang og derefter kan børnene selv bestemme, hvad de vil fordybe sig yderligere i. Det giver gode deltagelsesmuligheder for alle børn - uanset om de elsker stille fordybelse eller kropslig udfoldelse.

Projektbaseret læring

Projektbaseret læring (PBL) er en undervisningsmetode, der fokuserer på at lære ved at gøre og udføre arbejde, der betyder noget. Her integreres læring med hovedet (akademisk læring), hænderne (skabe, lave, bygge) og hjertet (meningsfuldt arbejde).

Hvert PBL-projekt har nogle væsentlige komponenter:

Et engagerende spørgsmål. Der driver læringen i projektet og hjælper med at vække nysgerrighed og mening for børnene.

En "launch". Hvert projekt begynder med en oplevelse eller aktivitet, der engagerer børnene i projektets tema.

En planlægningsfase. Denne fase kan ligne “traditionel undervisning”. Det er en periode, hvor børnene får værdifuld viden og færdigheder, de skal bruge for at lave deres produkt.

Læringsmål. Akademisk læring som skrivning, læsning, matematik og naturvidenskab er integreret i designet af projektet. Vigtige færdigheder som samarbejde, kreativitet, kritisk tænkning og problemløsning udvikles og vurderes eksplicit.

Et produkt. Projekter inkluderer et produkt, som børnene skal skabe.

En proces med udkast og feedback. Denne proces fremmer udviklingen af høj kvalitet og skaber en tankegang omkring eksperimentering.

En udstilling. Projekter afsluttes med, at børnene præsenterer deres læring for et autentisk publikum.

Refleksion. Gennem hele rejsen fører børnene porteføljer, der fanger deres proces og deres læring.