Fagområder og undervisningsmål

Undervisningen på Sorø Friskole dækker de traditionelle fagområder:

Humanistiske fag (dansk, sprog- og kulturfagene)

Naturfag (matematik og naturfagene)

Praktiske/musiske fag

Alle elever har mulighed for at tage Folkeskolens Afgangsprøver efter 9. klasse. Se mere under fanen "Lektier, prøver og karakterer".

Der undervises tværfagligt gennem projektbaserede forløb. I de enkelte projektforløb kan det således godt være et enkelt eller flere specifikke fag, der er i fokus i en længere periode. Hen over skoleåret og det samlede skoleforløb vil fagene dog være repræsenteret i et omfang, der svarer til den traditionelle timefordeling i folkeskolen.

Undervisningen tager udgangspunkt i Undervisningsministeriets Fælles Mål for grundskolens fag.

Undervisningens organisering

Skoleåret bliver inddelt i kortere eller længere projektperioder, hvor der arbejdes med et sammenhængende projekt. I nogle projektperioder arbejder hvert hold med eget projektforløb, i andre projektperioder arbejder flere hold eller hele skolen indenfor samme projekt-tema.

Skoledagens struktur bygges op om et grundlæggende "skelet" med fælles morgensamling og fælles frokostpause. Formiddag og eftermiddag er der sammenhængende "Projekt-tid", hvor de pågældende lærere/pædagoger strukturerer dagen med forskellige aktiviteter.

Projektbaseret læring (PBL)

Her kan du læse om PBL...