Værdigrundlag

Sorø friskole er børnenes skole. Vi skaber rammerne om det gode, trygge børneliv og holder hånden under børnenes iboende trang til nysgerrigt at udforske livet.

Vores skole bygger på alt det gode fra den gamle danske friskole- og dannelsestradition og kombinerer det med et moderne børnesyn og udviklingspsykologisk viden.

Her er det skolen, der skal passe til børnene - ikke omvendt.

På Sorø Friskole vil vi skabe en skolehverdag, der understøtter børns grundlæggende behov for sundhed, tryghed, autonomi, kompetence, samhørighed og for at bidrage.

Hør skoleforsker Louise Klinge fortælle om hvorfor Sorø Friskole har fat i de helt rigtige tanker, når det gælder om at skabe trivsel og udvikling hos børn.

Video Thumbnail

VÆRDIGRUNDLAG

Overordnet tilslutter Sorø Friskole sig folkeskolens formulerede formålsparagraffer. Vi arbejder for en genopdagelse og revitalisering af det brede dannelsesbegreb, som formålet bygger på.

På Sorø Friskole går vejen mod opfyldelse af formålet, gennem vores fire kerneværdier:

NATURNÆR

Vi ønsker at lægge skolen så naturnært som muligt, så uderummet integreres som en fast del i undervisningen. Formålet er både fagligt og trivselsmæssigt understøttende.

Uderummet skaber rammerne for at naturdanne vores børn til et nærværende og positivt forhold til den natur, de er en del af.

HELE MENNESKET

Målet er at skabe en skole, hvor børnene bliver klar til at møde verden som hele mennesker med såvel akademiske som følelsesmæssige, sociale, kropslige og kreative færdigheder samt får en solid tro på deres eget værd med i rygsækken.

LIVSLANG OG LIVSNÆR LÆRING

Undervisningen bygger på børnenes iboende lyst til at lære samt deres evne til at være medbestemmende på egen læringsrejse. Undervisningen er projektbaseret og virkelighedsnær og skal opleves som meningsfuld for den enkelte. Fokus er på elevernes aktive deltagelse med både tanke, sanser og fantasi.

LIGEVÆRD OG OMSORG

Børn møder andre som de selv er blevet mødt. Vores mål er at forberede eleverne til at kunne møde verden og indgå i såvel samfund som nære relationer med respekt og empati for både sig selv og andre. Derfor er det netop sådan de vil blive mødt på Sorø Friskole – med anerkendelse og respekt for forskellighed i omsorgsfulde og trygge fællesskaber.