Omsorg og ligeværd

Børn møder andre, som de selv er blevet mødt. Vores mål er at forberede eleverne til at kunne møde verden og indgå i såvel samfund som nære relationer med respekt og empati for både sig selv og andre. Derfor er det netop sådan de vil blive mødt på Sorø Friskole – med anerkendelse og respekt for forskellighed i omsorgsfulde og trygge fællesskaber.

På Sorø Friskole betragter vi børn og voksne som ligeværdige mennesker, men ikke som ligestillede i forhold til ansvar. Det er altid den voksnes overordnede ansvar at sikre kvaliteten af relationen og at skabe betingelser for alle børns trivsel og udvikling.

Det grundlæggende børnesyn har stor betydning for, hvordan den pædagogiske praksis udmønter sig i det daglige samspil med børnene.

Vores grundlæggende syn på hvad, der er børns væsen, er sammenfattet her:

Børn er socialt rettede væsener, der gør det godt, hvis de kan.

Børn har et iboende vækstbehov - et barn der føler sig trygt, vil det helt automatisk vende sig mod verden og begynde at udforske og udvikle sig.

Børn er meningsskabende og intentionelle individer, der altid har en grund til at gøre, som de gør (om end de enkelte handlinger godt kan være uhensigtsmæssige).

Børn er kompetente, men ”på vej”, så de laver masser af fejl. Fejlene rummer potentiale for udvikling med den voksnes guiden og støtte (- ikke skæld ud).

Børns selvværd skabes i mødet med andre. Barnet vil opleve sig værdifuldt, hvis det mødes, som et værdifuldt individ.

Børns trivsel og udvikling forudsætter opfyldelse af basale fysiske behov: søvn/hvile, sikkerhed, næringsrig kost og fysisk aktivitet.

Børns trivsel og udvikling forudsætter opfyldelse af basale psykiske behov: Autonomi (selvbestemmelse), Kompetence (følelse af mestring) samt Socialt tilhørsforhold (trygge relationer og fællesskaber, hvor det kan bidrage).

Børn har brug for trygge ligeværdige relationer til rolige, ansvarlige og mentaliserende voksne, der kan guide dem og vise dem på vej.