Undervisningsaktiviteter

Aktiviteterne kan bestå af:

Fællesaktiviteter: hvor alle børn samles til fx et fælles oplæg med inspiration eller instruktion, en fælles leg eller en fælles tur i skoven.

Projektværksteder: En station inde eller ude, hvor der er lagt op til en særlig aktivitet af enten praktisk eller mere boglig karakter. Alt efter hvilket projekt, der arbejdes indenfor kan værkstedets overskrift fx være "Skriv dit eget eventyr", "Eksperimenter med vand og luft", "Lav vikingemad over bål" eller "Mal med primærfarver".

Træningsværksteder: Udover at arbejde med de store fag dansk og matematik i projektforløbene, vil eleverne også på de ugentlige træningsværksteder have mulighed for kontinuerlig træning af grundlæggende færdigheder - såsom læsning og talforståelse. Eleverne arbejder med materiale, som er tilpasset hver enkelt og som, hvis det giver mening, hænger sammen med periodens projekt-tema.

Min passion-værksteder: Et tilbagevendende værksted i løbet af skoleåret, hvor børnene kan arbejde med en aktivitet eller projekt, som netop de er passionerede omkring og få hjælp fra en voksen eller større elever til fx at søge viden eller udvikle ideer.

Værkstedsstrukturen muliggør en fleksibel undervisning med rum for børnenes medbestemmelse, hvor alle ikke behøver at lave det samme, på samme tid og i lige lang tid. De voksne skaber naturligvis de grundlæggende rammer - fx at alle værksteder skal besøges min. en gang, men derefter kan børnene måske selv bestemme om de vil fordybe sig yderligere i at skrive med runer eller lave vikingemad over bål.